Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general

Arquiescola, construïm junts els entorns urbans

Imatge: 
© Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)
Tal com plantejava l’arquitecte Peter Zumthor, les arrels de la nostra comprensió de l’arquitectura resideixen a les nostres primeres experiències arquitectòniques. Al llarg de la nostra vida ens acompanya l'entorn construït: ens emociona, genera relacions i dinàmiques, redueix les diferències socials...

Conscients d'aquest paper vital, des del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya fa anys que impulsem activament el coneixement de l'arquitectura entre els infants i joves. En aquesta línia, amb l'aprovació el 2017 de la Llei de l’Arquitectura —que preveu la promoció de l’arquitectura a les escoles—, hem impulsat la creació d'un programa educatiu per apropar l'arquitectura a les aules anomenat ArquiEscola: un projecte curricular i transversal que es basa en les noves estratègies pedagògiques d'ensenyament significatiu i de treball per projectes.

Es basa en cinc conceptes bàsics: -dimensió, llum, forma, materials i ús-, contempla tres fases: -observar, pensar i fer- i quatre conceptes transversals: -perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats-.

Des de la Demarcació de Girona, després de les experiències de les edicions del programa Ensenyar Arquitectura-Aprendre Arquitectura durant els anys 2009-2012, volem apropar de nou, dintre del programa d’ArquiEscola, l’arquitectura a les escoles de la nostra demarcació. Amb aquest projecte ens adrecem als centres de primària i secundària per afavorir la capacitat crítica dels nens i joves en relació amb l’arquitectura i el paisatge urbà que ens envolta.

Ciutat i hàbitat són presents a tota la nostra realitat de vida en comunitat com a espais de relació i espais per a viure. Són llocs per aprendre, on gaudim i patim, i del seu estudi i de la seva anàlisi en podem extreure experiència i coneixement. Un dels reptes que es planteja el disseny d’iniciatives pedagògiques centrades en l’arquitectura és el d’aconseguir fer perdurar en el temps els efectes positius del seu coneixement. L’arquitectura és el pont que connecta la raó amb l’emoció; que materialitza amb harmonia el diàleg entre la matemàtica i l’estètica. És una disciplina essencialment integradora, que estimula la reflexió i també la comprensió de l’individu i del món. Per això, és important que aquests beneficis acompanyin els infants al llarg de tota la seva vida.

Creiem positivament en el benefici de potenciar aquesta experiència i contribuir al fet que sigui accessible des de l’escola, des de l’experimentació, amb la voluntat que l’arquitectura esdevingui part del coneixement a impartir en els projectes educatius dels centres, de la mateixa manera que ja ho és en les realitats diàries dels alumnes i els mestres.  

A partir d’aquestes reflexions i amb la voluntat des de la Demarcació de Girona del COAC, us proposem una col·laboració mitjançant la realització, en els vostres centres, durant el curs vinent de diversos tallers transversals.

Hem seleccionat 6 possibles tallers, però també en podem incloure de nous a partir de les necessitats de cada centre.

1. Construeix a casa una estructura en forma de cargolí - PDF
El taller proposa construir una maqueta d’una estructura en forma de cargolí que ens agrada molt fer amb canyes i vímet per a poder fer al pati de l’escola.

2. Fes un retallable de la teva escola - PDF
El taller proposa fer un aixecament de l’escola i elaborar un retallable de paper per a la seva construcció tridimensional.

3. Com expliquem l’accessibilitat?
El taller explica l’accessibilitat des d’una vessant teòrica i pràctica. Es proposa el recorregut d’espais familiars amb l’ús de deferents materials (cadires de rodes, bastons, o antifaços) així com el desenvolupament de diferents rols (alumnes amb alguna diversitat funcional o ajudant).

4. Vols aprendre a mesurar com els Mestres d’obres medievals?
El taller vol donar a conèixer la importància de les mesures, de les proporcions dels espais i com aquests estan relacionats amb els escaires medievals i les persones. Es treballarà a algun edifici medieval de proximitat amb les diferents mesures medievals, posant-les amb relació al sistema mètric decimal ja sigui des de les més petites (alna, colzada, peu antic, pam, pam del destre, dit i ditet) a les més grans (cana, cana del Destre, bordó de Santa Llúcia).

5. Taller infantil IMAGINCITY
Els infants construiran una maqueta d’una ciutat, a partir d’envasos reciclats vestits, d’una zona urbana i coneixeran les diferents parts que la formen anomenades qualificacions del sòl; nucli urbà, zona residencial, zones verdes, espais d’equipaments, zones industrials i zona rústica i de cultiu. La ciutat es completarà amb joguines de l’empresa DLandworld. El projecte ImaginCity posa èmfasi en el procés de creació i aprenentatge a partir de l’experiència amb elements arquitectònics i a la vegada esdevé una plataforma per a la impulsió d’estratègies sostenibles i respectuoses amb el Medi Ambient.
Més informació

6. Taller infantil Pampallugues de Nadal
Quan ens apropem a Nadal amb les seves sopes i llumetes que conviden a engalanar la llar, evocant mons d’il·lusió i caliu familiar, a través d’aquest taller us proposem una manera diferent i artística de treballar els fanalets i la seva projecció de llum.
Més informació 

Per a qualsevol informació ens podeu contactar mitjançant el telèfon 972 41 27 27 o al correu electrònic cultura.gir@coac.cat


 

22/06/2021
Tornar