Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general
Miami vista desde el mar.

Miami, la ciutat desconeguda

© Joaquín Fernández

Miami és un referent a nivell mundial com a ciutat dels Estats Units caracteritzada pel bon clima, les platges i la festa, entre d’altres aspectes molt relacionats amb el lleure i les vacances.

Realment és així, Miami és tot el que podries imaginar i més. El luxe desorbitant, paisatges paradisíacs, platges de color blau turquesa, vida marina i terrestre exòtica, a més de la meteorologia característica del Carib amb dues estacions: hiverns (sis mesos) de 25 graus amb humitats de 45-65%, anomenada temporada seca, i estius de 32 graus (sis mesos) amb humitats de 75-100%, anomenada temporada humida. Per tant, amb aquest panorama i amb la imatge que tenim dels famosos vivint a Miami, tot sembla idíl·lic.

No obstant, el que tots entenem com a “Miami” només és una part molt petita de l’àrea metropolitana del Miami-Dade. El que tots hem visualitzat en la primera descripció és en realitat Miami Beach. Una ciutat com podria ser Barcelona, L'Hospitalet, etc... que es caracteritza per ser una illa que disposa de platges i les famoses edificacions Art Deco dels anys 1920, amb moltes segones residències, hotels, passeigs i àrees comercials.

La resta de l’àrea metropolitana són moltes ciutats totalment connectades, que visualment no es distingeixen, ja que la quadrícula de carrers és contínua i les ciutats es determinen pel número dels carrers i avingudes. No disposen de platges, ja que són a la part del continent, totalment independent de la part de la platja. Per fer-vos una idea, des del downtown de Miami fins a la platja de Miami Beach hi ha uns 15 km i s’han de creuar diversos ponts a través de l’Oceà Atlàntic. Es podria comparar amb el que seria sortir de la seu del COAC a Barcelona i anar a la platja de Gavà Mar.

Aquesta diferència geogràfica, a més de fer que siguin diferents ciutats, fa que els visitants i turistes es sorprenguin quan visiten Miami. La majoria desconeixen el motor de Miami, que no només és el turisme de Miami Beach, sinó que és una ciutat americana internacional composta per un districte financer, oficines internacionals i la característica vida local dels habitants. Miami és la ciutat que nosaltres podríem entendre com a Barcelona, amb els seus barris, àrees comercials, port de mercaderies i de creuers, oficines, eixample, etc, amb una diversitat cultural i ètnica molt enriquidora. Aquesta diversitat natural ha generat que la ciutat vagi creixent per barris totalment aïllats i moltes vegades inconnexos.

La ciutat desconeguda de Miami és en realitat una ciutat on la població és molt variada, molt diversa, poc estable i això fa que no hi hagi la sensació d’identitat local, és a dir, que no es digui massa la frase  “sóc de Miami”. Nosaltres diem que som de Barcelona i ens hi identifiquem (Barcelona, Mataró, Hospitalet, Cornellà, etc), ens sentim pertànyer a una ciutat, societat i estil de vida. Miami no és de ningú, i aquesta realitat fa que els barris siguin inconnexos, no formen una trama urbana, no pensem en moure’ns per la ciutat com ho fem a casa nostra. A Miami agafes el cotxe i visites els barris, però surts del barri i no hi ha res. Barris subdesenvolupats, amb pobresa i inclús abandonats.

Com a conclusió del meu primer article com a corresponsal del COAC a Miami, volia exposar aquesta “manca de ciutat” on no es pensa l’urbanisme com a generador de vida, sinó com a simple inversió immobiliària que crea barris “nice” on la gent hi va a viure, però no acaba de ser a Miami, sinó a un barri nou, amb nous serveis.

La gent diu que li agrada anar al midtown perquè s'hi pot caminar i anar a veure botigues. És un barri similar a les ciutats europees. Però hi has d’anar en cotxe, aparques i surts a caminar. I quan ja estàs, tornes a agafar el teu cotxe per anar cap a casa.

Això no és Miami, és un barri en una àrea metropolitana i està generant que la ciutat creixi de manera incontrolada sense cap connexió amb els barris, com es faria de manera orgànica. En definitiva, és un creixement per inversió immobiliària. Miami, la ciutat desconeguda, acaba sent el meu entorn immediat, separat de la resta per la simple distància del meu cotxe. Sóc de Miami, però de quin Miami?

 

Joaquín Fernández, arquitecte. Corresponsal COAC a Miami, EUA. Juliol 2018

Printer-friendly versionPDF version

Tornar