La Unió Internacional d'Arquitectes (UIA) ha anunciat els noms dels arquitectes guardonats amb la Medalla d'Or i els Premis Triennals de la UIA 2026, que s'atorguen cada tres anys en reconeixement a les contribucions més destacades a l'arquitectura a nivell mundial.
La Medalla d'Or ha estat per a l'arquitecte portuguès
Eduardo Souto de Moura i dos dels Premis Triennals han estat per a estudis d'arquitectura catalans. D'una banda,
Fetdeterra ha rebut el
Premi Auguste Perret de Tecnologia en l'Arquitectura i, de l'altra,
Cierto Estudio ha estat reconegut amb el
Premi UIA per a Joves Arquitectes a l'Excel·lència i Innovació Arquitectònica en el Procés de Disseny.
El lliurament de premis tindrà lloc en una cerimònia oficial, a la Sagrada Família de Barcelona, durant el
Congrés Mundial d'Arquitectes de la UIA 2026 Barcelona .
Medalla d'Or de la UIAEduardo Souto de Moura
L'arquitecte portuguès rep la Medalla d'Or de la UIA 2026 en reconeixement a una obra caracteritzada per la intel·ligència, la sobrietat i un profund sentit de responsabilitat vers la societat. Tal com ha valorat la UIA, l'obra de Souto de Moura es distingeix per "la claredat, la precisió i un profund compromís amb el context, creant espais que encarnen la bellesa, la dignitat i la coherència. En lloc de confiar en l'espectacle, la seva arquitectura es basa en el rigor i la proporció reflexiva, i cada projecte reflecteix un enfocament acurat i disciplinat del disseny i la construcció".
Premi Auguste Perret de Tecnologia en l'ArquitecturaFetdeterra (Maite Sainz de la Maza i Macari de Torres)Mitjançant el desenvolupament d'un sistema modular complet de fabricació amb baixes emissions de carboni i mínima petjada ambiental, Fetdeterra demostra com es pot assolir la innovació tecnològica sense comprometre la poètica de la creació. El seu treball "ofereix una interpretació singular de la bellesa arquitectònica a través de la sostenibilitat, demostrant com la innovació en els sistemes constructius pot reduir l'impacte i enriquir l'expressió arquitectònica simultàniament".
Premi UIA per a Joves Arquitectes a l'Excel·lència i Innovació Arquitectònica en el Procés de DissenyCierto Estudio (Marta Benedicto, Ivet Gasol, Carlota de Gispert, Anna Llonch, Lucía Millet i Clara Vidal)Cierto Estudio destaca per la seva dedicació a l'arquitectura com a eina per millorar les condicions de vida de les persones, amb especial atenció a l'habitatge. L'estudi "encarna un model d'autoria compartida, reforçant el seu compromís amb processos inclusius i una pràctica basada en valors comuns". El seu treball demostra "sensibilitat al context, responsabilitat social i un posicionament clar davant els reptes contemporanis, alhora que promou valors de professionalisme, independència i integritat que ressonen amb els principis fonamentals que defensa la UIA".
A més d'aquests guardons,
Paola Viganò (Itàlia) ha rebut el Premi Patrick Abercrombie de Planificació i Disseny Urbà;
Jacques Gubler (Suïssa) el Premi Jean Tschumi d'Assaig i Crítica Arquitectònica;
Song Yehao (Xina) el Premi Robert Matthew per a Entorns Sostenibles i Humans, i
Caravatti Caravatti Architetti (Itàlia) el Premi Vassilis Sgoutas a l'Arquitectura Implementada al Servei de Zones Vulnerables.