Propers Actes
Presentació del llibre "EMBT Benedetta Tagliabue...
Presentació del llibre "...
Jornada: Territoris metropolitans i habitatge
Jornada: Territoris...
"Arquitectes en crisi: arquitectura ferida": arquitectes catalans posen en escena la crisi silenciada de la disciplina al Congrés Mundial d'Arquitectes
Al marge de les grans ponències i els projectes icònics, un grup d'arquitectes catalans farà visible al Congrés Mundial d'Arquitectes de la UIA Barcelona 2026 allò que el sector rarament admet en públic: les condicions laborals precàries, la desprotecció professional i el desgast humà que pateix una professió que construeix literalment el món en què vivim.
Sota el format d'una performance-conversa, l'acte trencarà amb la lògica convencional del congrés. Sense tarima, sense conferenciants, sense guió tancat ni torns de paraula. El públic trobarà un cercle d'arquitectes en conversa oberta al mig de la sala — una escena que podrà observar, escoltar i interrompre.
Simultàniament, una pantalla reproduirà testimonis en vídeo d'arquitectes de tot el país: relats breus i en primera persona d'experiències viscudes —concursos sense cobrar, hiperregulació contradictòria, abandons professionals. Veus que no són a la sala però que hi són presents.
La iniciativa, impulsada per Beth Galí, Jordi Romeu, Eduard Rodríguez i Eduard Fernández, i moderada per l'arquitecta Anna Solé, reunirà figures de primer ordre de l'arquitectura catalana. La seva presència en aquest acte no és testimonial —és un posicionament. Professionals amb trajectòries reconegudes internacionalment que trien posar el focus no en la seva obra, sinó en les condicions en què aquesta obra ha estat possible, i les dificultats que afronten les generacions que venen.
L'acte es clourà amb la lectura del manifest "Arquitectes en crisi: arquitectura ferida", un document de propostes concretes adreçat al Congrés de la UIA Barcelona 2026, que reclama, entre d'altres, la revisió de la llei de qualitat de l'arquitectura, el reconeixement del treball intel·lectual del projecte i polítiques públiques que valorin la qualitat per sobre del cost.
La iniciativa compta amb el suport del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) que, com a altaveu d’arquitectes, recollirà el testimoni d'aquest manifest per traslladar les seves demandes a les institucions. L'objectiu no és fer una denúncia. És plantar una llavor d'un moviment per construir un futur digne.
Informació pràctica:
Data i hora: dimarts 30 de juny a les 14.10h
Lloc: CCIB - Centre de Convencions Internacional de Barcelona (Sala 15)
Durada: 60 minuts
Llengua: català
Cicle de cinema: "Hacer mucho con poco"
"Hacer mucho con poco” (Katerina Kliwadenko & Mario Novas, Chile, 2017, 86', VOC.)
Un documental que relata el quefer de l’arquitectura contemporània equatoriana. Se centra en la pràctica d’estudis joves de la generació posterior a la crisi financera, perquè van ser ells qui van haver de plantejar-se un canvi de paradigma en la manera d’afrontar l’ofici, això els va fer no només trobar un espai on fos la seva producció arquitectònica, sinó també tenir molta visibilitat internacional. Aquesta visibilitat que és reconeguda a l’exterior sorgeix per la construcció d’una identitat pròpia a partir d’una producció que exalta els valors locals, tant materials com humans, i es caracteritza per la consciència social, econòmica i ambiental amb la qual afronta els seus projectes.
Després de la projecció, en Pascual Gangotena de l’estudi Al Borde conversa amb l'Ernest Garriga de Lacol.
Al Borde és un estudi d’arquitectura fundat el 2007 a Quito, Equador. Format per David Barragán, Pascual Gangotena, Maríaluisa Borja i Esteban Benavides, tots graduats de la Pontifícia Universitat Catòlica de l’Equador. El seu treball ha estat àmpliament reconegut amb prestigiosos premis com el Bancastato Swiss Architecture Award 2024, el Global Award for Sustainable Architecture 2013, o el Schelling Architecture Prize 2012.
L’obra d’Al Borde ha estat exhibida en esdeveniments com la Biennal de Venècia (2025 i 2016), la Triennal d’Arquitectura de Sharjah als Emirats Àrabs Units (2023), Building Optimism al Carnegie Museum of Art (2016), la Biennal d’Arquitectura de Chicago (2015), Réenchanter Le Monde a la Cité de l'Architecture et du Patrimoine a França (2014), entre d’altres.
Els membres de l’estudi participen activament en l’acadèmia, impartint classes en programes de postgrau i grau, liderant tallers, i conferències en universitats de tot el món, com Columbia University (EUA), ETH Zúric (Suïssa), Tongji University (Xina), o UNAM (Mèxic).
Lacol Arquitectura Cooperativa treballa per generar infraestructures comunitàries per a la sostenibilitat de la vida, com a eina clau per a la transició ecosocial, mitjançant l'arquitectura, el cooperativisme i la participació. Intervé de manera transversal en la promoció, el disseny, la construcció i la gestió del nostre entorn.
La projecció forma part del cicle de cinema 2026 del COAC Tarragona.
Comissariat per:

#COACTarragona

Sèrie de xerrades (Entorn a) Gaudí
La jornada tindrà lloc a Barcelona el divendres 3 de juliol de 2026, a la sala d’actes del COAC, i es planteja com un espai de trobada i reflexió entre la Xina i Catalunya entorn de l’obra i el llegat d’Antoni Gaudí. En aquest sentit, es configura també com un pont de diàleg entre Barcelona 2026 i Pequín 2029, ambdues seus de la Capital Mundial de l’Arquitectura promoguda per la UIA, amb l’objectiu de reforçar els vincles internacionals i l’intercanvi de coneixement entre contextos arquitectònics diversos.
La benvinguda serà a càrrec de Sandra Bestraten, degana del COAC, que introduirà la sessió amb una breu presentació de l’eina interactiva Constel·lació Gaudí, una proposta que visualitza les relacions entre Gaudí i els seus col·laboradors al llarg del temps i que servirà per contextualitzar els continguts de la sessió. També hi intervindran Iñigo Ugalde, director de la School of Architecture de UIC Barcelona; Ricard Planas, fundador i CEO de Bonart; i Josep Miàs, director i fundador de MIAS Architects.
Comptarem doncs amb les intervencions de:
- Liu Yulong, president de l’Architectural Design and Research Institute of Tsinghua University Co., Ltd.;
- Wang Jian, director general de The Architectural Design & Research Institute of Zhejiang University;
- Liu Heng, arquitecte en cap adjunt de China Architectural Design & Research Group.
Aquests tres ponents constitueixen el nucli internacional de la jornada i aportaran perspectives diverses sobre la recepció i reinterpretació de Gaudí en el context xinès.
Un cop finalitzades les conferències, tindrà lloc una taula rodona moderada per Kevin Zhang, BIA (Beijing Institute of Architects), Josep Miàs i María José Masnou, amb la participació dels tres ponents xinesos i de l’artista i escultor Jordi Barbany, artesà i Mercè Riba, escultora i artista. Aquesta conversa vol aprofundir en el diàleg entre la Xina i Catalunya, així com entre diferents cultures arquitectòniques a partir de l’obra de Gaudí, entesa com a patrimoni compartit i referent per a la pràctica contemporània.
Inscriu-t'hi
Amb el suport de:

Amb la col·laboració de:

IN THE MAKING. Cartografia de les escoles d’arquitectura i disseny catalanes
Partint del treball desenvolupat per nou escoles catalanes d’arquitectura i disseny, es presenta una mostra amb forma de cartografia viva on conflueixen maneres diverses d’abordar les transicions ecològiques, materials i socials que travessen l’arquitectura.
La mostra es desplega com un mapa del coneixement generat i compartit en aquestes escoles, el qual es vincula amb els sis reptes globals que planteja el Congrés UIA 2026 Barcelona: Becoming More-than-human, Becoming Circular, Becoming Embodied, Becoming Interdependent, Becoming Hyper Conscious i Becoming Attuned.
Participen:
Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB-UPC), Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV-UPC), Escola Politècnica Superior (UdG), Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Reus (URV), La Salle-Escola d’Arquitectura (URL), ESARQ-School of Architecture (UIC), Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC), EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona i ELISAVA Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona.
Un projecte de:
Naiara Albizua, Carmen Salas, Eduard Fernàndez, Arnau Pascual, Marina Povedano i Laura Solsona.
En el marc de:




