Propers Actes
Presentació del Quaderns 277: nous horitzons per a l...
Presentació del Quaderns 277:...
Presentació del veredicte i l'exposició de la 7a...
Presentació del veredicte i l&...
Inauguració de l'exposició: "Mirades. Aire....
Inauguració de l'exposició:...
XLVIII Jornades Internacionals sobre la Intervenció en el...
XLVIII Jornades Internacionals...
El COAC se suma a La Marató de TV3 amb activitats que...
El COAC se suma a La Marató de...
Modificació de la normativa de valoració de béns immobles i de determinats drets per certes finalitats financeres
El passat 12 de juny, es va publicar al Butlletí Oficial de l’Estat l’Ordre ECM/599/2025, de 10 de juny, per la qual es modifica l’Ordre ECO/805/2003, de 27 de març, sobre normes de valoració de béns immobles i de determinats drets per a certes finalitats financeres.
Aquesta Ordre respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència de conformitat amb el que exigeix la normativa sobre procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Els aspectes més destacats de l’Ordre ECM/599/2025 són:
1. Autoritzacions prèvies a la llicència d’obres:
Pel que fa a les noves figures administratives creades per diversos ajuntaments amb la finalitat d’agilitzar la gestió urbanística, s’incorporen a l’Ordre ECO/805/2003, de 27 de març, les característiques que han de tenir aquestes autoritzacions administratives prèvies a la llicència d’obra perquè puguin ser utilitzades a efectes d’obtenir una taxació. Aquestes característiques són:
- L’autorització administrativa ha de permetre iniciar l’execució de les obres.
- L’autorització administrativa ha d’emetre’s prèvia comprovació de la conformitat de la intervenció amb les condicions volumètriques i altres paràmetres urbanístics.
- Les construccions emparades per aquestes autoritzacions han d’estar degudament registrades i aportar la declaració d’obra nova.
2. Sostenibilitat i eficiència energètica:
Es reforça la importància de la sostenibilitat en la valoració dels immobles. Ara cal considerar factors com l’adaptació al canvi climàtic, la contaminació, l’ús eficient de recursos i la biodiversitat.
El Certificat d’Eficiència Energètica passa a ser un document obligatori a aportar en el procés de valoració. En el cas d’edificis acabats, s’exigeix la presentació del certificat degudament registrat, i en el cas d’edificis en construcció o en projecte, és suficient l’aportació del certificat acompanyat de la còpia de la sol·licitud d’inscripció al registre.
3. Canvis tècnics i formals en els informes:
- S’introdueix l’obligació d’incorporar un índex al principi dels informes de taxació.
- Es redefineix el concepte d’“actualització d’una taxació”, eliminant el termini per a l’actualització de les taxacions, que passa de 3 anys a 2 anys.
- Tots els intervinents han de signar electrònicament l’informe.
- S’elimina la possibilitat d’utilitzar una fotocòpia del llibre de Registre de la propietat.
- Es requereix disposar del projecte visat en els casos d’edificis en construcció.
4. Criteris de valoració més exigents:
- S’ha de justificar el tipus de superfície adoptada quan no es tracti de l’útil comprovada.
- Nova definició de “superfície útil” a fi d’ajustar la superfície utilitzada a la que influeix de forma significativa en el valor del bé.
- S’introdueix l’obligació de valorar de forma independent els espais que, pel seu ús, característiques constructives i funcionals, es consideri que tenen valors independents.
- Millora en l’ús de testimonis en la taxació: quan es decideixi atribuir una ponderació als testimonis, s'haurà de justificar raonadament i explícitament el fonament o necessitat del seu ús i la ponderació atribuïda a cadascun dels testimonis.
- S’introdueix un canvi en el mètode de valoració per comparació: s’ha d’indicar si s’ha homogeneïtzat el valor unitari o el valor total de l’immoble.
- S’inclouen normes fonamentals per a la valoració mitjançant mètodes automatitzats.
La data d’entrada en vigor de l’Ordre Ministerial ECM/599/2025 és el 12 d’agost de 2025.
Consulta el text complet de l'Ordre ECM/599/2025
