Propers Actes
Exposició de la 4a Mostra d'Arquitectura de...
Exposició de la 4a Mostra d'...
Construmat celebra una nova edició. Reserva't les...
Construmat celebra una nova...
Presentació del llibre “Tent poles in the ground”, de...
Presentació del llibre “Tent...
Jornada tècnica REHAU: Salubritat i seguretat als...
Jornada tècnica REHAU:...
ARTICLE | Arquitectes 3.0. Com dissenyar una bona estratègia digital per al teu despatx
Vivim en un món que és alhora real i digital. El sociòleg i catedràtic de comunicació Manuel Castells ja ho va predir a ‘La societat en xarxa’ (2006, Barcelona) quan es va referir a la coexistència, en un mateix espai de consciència i percepció, d’una realitat offline i d’una altra d’online.
El ràpid desenvolupament d’Internet i de la nostra relació amb les tecnologies ha accelerat encara més aquesta percepció. Tots portem, per exemple, un dispositiu a la butxaca que ens manté constantment connectats amb les persones, amb l’actualitat i amb una quantitat d’informació impossible de processar.
Els dispositius mòbils, així com els ordinadors, són el nexe que uneix els dos mons de Castells, el real i el digital. Ens llevem i comprovem el correu electrònic, les notícies d’última hora, ens posem al dia de tots els grups de Whatsapp dels que formem part i durant el dia consultem desenes de vegades diverses xarxes socials que ens mantenen permanentment híper comunicats i al dia gràcies a tot tipus de fonts d’informació: mitjans de comunicació, líders d’opinió, empreses i influencers.
Tots ells publiquen els seus continguts en un nombre de canals molt divers i saturat. Com podem incloure els projectes d’un despatx d’arquitectura en aquest univers informatiu? I més complicat encara, com aconseguim comunicar-nos i impactar en usuaris potencialment interessats en el que publiquem?
Definir l’estratègia digital: un pas imprescindible
Fer-nos un lloc en aquest univers no és una tasca fàcil, però tampoc és impossible. Per aconseguir-ho, però, cal definir una estratègia digital molt clara amb una anàlisi prèvia de la realitat empresarial que determini la visió i missió del despatx, posi sobre la taula el nostre valor afegit i determini què ens diferencia de la competència. Passos que vindran seguits del desenvolupament de l’estratègia digital, que reculli els objectius que volem assolir, el públic a qui ens hem de dirigir i les eines i mitjans amb què pretenem arribar-hi.
Quins poden ser els principals objectius per a un despatx d’arquitectura? En repassem alguns:
- · Explicar qui i què som
- · Divulgar la nostra obra, producte o servei
- · Captar potencials clients
- · Posicionar la nostra marca als buscadors i dins el món digital
- · Reforçar una imatge d’expertesa i professionalitat
- · Crear una comunitat al voltant de la marca
- · Obrir noves vies d’atenció al client
Tots ells no funcionen de forma independent, sinó que s’interrelacionen entre ells, es retroalimenten i es poden treballar de forma paral·lela. Ara bé, cal ser sintètics i realistes, marcant-nos aquells que siguin mesurables, assumibles i acotables.
Escollir les eines: el web i la presència a les xarxes socials
Per desenvolupar tota aquesta estratègia, és indispensable disposar d’aquest lloc web que s’ha de convertir, ràpidament, en l’element principal de la nostra identitat digital i la font primària dels nostres continguts.
Serà en aquest espai en el qual hi haurà recollida d’una manera estructurada la nostra informació corporativa, els nostres projectes i filosofia, el contacte, l’equip, però també l’actualitat. Les notícies són un contingut de valor que ha d’esdevenir el nostre millor aliat per difondre la nostra marca i el nostre producte a les xarxes socials: articles, entrevistes, notícies, curiositats... un ampli ventall de propostes vinculades amb la professió que ens ajudaran a desenvolupar la nostra estratègia i a despertar l’interès del nostre públic objectiu.
I arribats en aquest punt en què ja hem de connectar directament amb els usuaris, les xarxes socials esdevenen el canal més econòmic, ràpid i directe, a més a més de bidireccional. La selecció de les xarxes socials per al nostre negoci s’ha de realitzar en funció de la qualitat dels continguts que podem aportar-hi i no per la quantitat. Per aquest motiu, el tipus de xarxa, la càrrega de treball que comporta, els recursos que hi haurem de dedicar i el target a qui va dirigida, així com la utilització que en fa són aspectes decisius a l’hora d’escollir en quines xarxes volem tenir presència.
A qui ens dirigim?
Per això és tan important destinar una part del temps de la definició de la nostra estratègia digital a estudiar el nostre target. Des del disseny del nostre web fins als continguts i el llenguatge que emprem hauran d’estar estretament lligats als seus gustos i formes de comportament.
El gènere, l’edat, els estudis i el lloc de residència, però també els comportaments digitals com el tipus de cerques a Internet o el consum de vídeos o textos i la presència en determinades xarxes socials són factors claus a l’hora de decidir colors, tipus de continguts i canals de comunicació. No és el mateix escriure un text al web que explicar-ho combinat amb un vídeo de 30 segons, així com tampoc és el mateix l’estratègia que seguirem a Facebook que a Instagram, perquè el públic que ens hi llegirà tampoc és el mateix.
Posem-ho en pràctica. Accions
Imaginem-nos que treballem en un despatx d’arquitectura el principal tret diferencial del qual és el seu treball amb la fusta. A banda de tota la informació corporativa que haurà de quedar recollida al web, podríem desenvolupar accions com les següents:
- A l’apartat d’actualitat s’hi podria incloure un article que parlés de “les 10 raons per confiar en la fusta en un projecte arquitectònic” i que ens permetés parlar dels beneficis del nostre material més utilitzat, així com de les tècniques més emprades i de la filosofia de la nostra marca. L’article no només podria tenir visibilitat al web, sinó que ens oferiria un munt d’opcions per a xarxes socials com Facebook o Instagram amb l’objectiu de captar l’atenció de possibles clients atrets pel material o el nostre objectiu, així com d’alguns proveïdors que vulguin oferir-nos els seus serveis.
- A Instagram, hi tindríem una finestra fantàstica per mostrar la millor cara dels nostres projectes, amb imatges de bona qualitat de les obres i petites explicacions que posessin en valor l’ús de la fusta.
Internet i les social media han deixat de ser una opció per a les empreses per convertir-se en una necessitat per gestionar la reputació de la marca i establir una conversa amb els usuaris. I és que Internet i les xarxes socials són més que un aparador, el millor de tots, que pot tenir una empresa per, compartir i exhibir-se i potenciar la venda.
Consulta les càpsules de la FormaTecA sobre màrqueting i xarxes socials:
· Creació de webs
· Màrqueting per a arquitectes