Conclusions de la Jornada sobre Facility Management en la gestió de l'espai públic

Imatge: 
© Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)
El passat 13 de juliol es va dur a terme, al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona, el primer acte del Congrés d'Arquitectura 2016 relacionat amb el Facility Management, organitzat pel Grup de Treball de Facility Management del COAC i l'Ajuntament de Barcelona amb la voluntat de presentar i parlar en profunditat de la figura del facility manager especialitzat en la gestió de l'espai d'ús públic.

L'acte va ser presentat per Janet Sanz, cinquena tinenta d'alcaldia i responsable de l'Àrea d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, i Lluís Comerón, degà del COAC.

L'explicació del contingut va anar a càrrec de Lluís Dalmau, subdirector general de Patrimoni, Obres i Serveis del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, i Felip Neri, director del Postgrau de Facility Management de l'Escola Sert, el qual va ressaltar la capacitat de formació que exerceix l'Escola entorn del facility manager. En aquest sentit, el 10 de novembre s'iniciarà la 5a edició del postgrau, i si hi esteu interessats ja us podeu inscriure per rebre més informació sobre el programa. 

El facility manager i la gestió de l'espai públic
En les ponències es va parlar sobre els entorns col·laboratius en la gestió de l'espai públic, l'aplicació de les eines BIM, les competències del facility manager i la implantació de les superilles com una manera d'organitzar la ciutat.

Així, Jordi Rovira, referent BIM d’Ecologia Urbana de l'Ajuntament de Barcelona, i Josep Maria Miranda, director gerent ACEFAT, van parlar sobre les principals línies d'acció que s’estan duent a terme a l’Ajuntament de Barcelona per introduir les eines BIM en la gestió de l’espai públic i la implementació del facility manager en aquests processos de gènesi, gestació, construcció i gestió posterior de la vida útil de l’espai públic.

En aquesta línia, Antoni Boscadas, cap de la Brigada d’Obres i Serveis de l’Ajuntament del Prat del Llobregat, va explicar com els sistemes de gestió tecnològics esdevenen una eina important de suport de la gestió del manteniment dels espais públics.

Per la seva banda, Josep Barjuan, cap del Departament de Logística i Infraestructures de la Gerència de Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, va presentar una imatge global de les competències del facility manager i la seva compatibilitat amb les de l’arquitecte, així com les singularitats i diferències entre el facility manager en l'edificació o l’espai d’ús públic.

Finalment, Ariadna Miquel, cap del Departament de Prospectiva de Model Urbà de l’Ajuntament de Barcelona, va mostrar exemples de la nova visió de l’espai públic en les polítiques socials de l’Ajuntament de Barcelona i la voluntat d’implementació d'aquesta figura en propostes complexes d’espais de relació, participació i compromís com són les superilles.

Espais públics singulars i característics a Barcelona
La segona part de la jornada va consistir en una visita guiada a diferents espais de Barcelona, producte de la voluntat de recuperar un espai pensat inicialment com a zona verda per al resident i que, mitjançant processos històrics especulatius, s’havia privatitzat, traient valor a la trama inicial d’Ildefons Cerdà: els jardins interiors d’illes.

Així, la visita als interiors d'illa dels Tres Tombs, Maria Matilde Almendros i Tete Montoliu va permetre parlar del passat, present i futur de la recuperació dels interiors d'illa a l'Eixample, el paper dels mecanismes de recuparació d'aquests espais amb diverses figures de planejament urbanístic, la complexitat de gestió d'aquests espais i l'avantatge que suposa el facility manager per a la gestió d'aquests espais.

Consulteu el resum de l'explicació que es va fer d'aquests espais durant la visita.

Temes a resoldre de cara al futur
En la cloenda de la jornada es va fer especial èmfasi en el paper important que han de tenir els arquitectes en la gestió dels espais públics. Així, es va demanar poder aprofitar el gran coneixement dels tècnics de l'administració pública i compartir-lo a través de jornades, fòrums d'intercanvi i trobades participatives. També es va reclamar compartir objectius, procediments i noves visions de la gestió dels nous espais entre administració pública i tècnics redactors dels projectes. Finalment, es va posar sobre la taula la necessitat de generar línies d'acció per anar construint la figura del facility manager en la gestió integral d'aquests espais vitals de relació, mitjançant formació col·laborativa.


Està previst dur a terme més jornades per parlar sobre altres vessants del facility manager, que es desenvoluparan els mesos de setembre, octubre i novembre d'enguany en el marc del Congrés d'Arquitectura.




18/07/2016
Tornar