Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general

Afterwork amb Sandra Bestraten, nova degana del COAC

Imatge: 
El Periódico
La nova degana del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), Sandra Bestraten, serà la convidada de l'afterwork d'EL PERIÓDICO que se celebrarà el dijous 25 de juny a les 19 h, a la Casa Cupra Raval.

La trobada permetrà tractar alguns dels grans reptes de la professió, com el Congrés Mundial d'Arquitectes de la UIA que acollirà Barcelona del 28 de juny al 2 de juliol, la Capitalitat Mundial de l'Arquitectura i la crisi de l'habitatge.

Sandra Bestraten va ser elegida el passat mes de maig degana del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya per al període 2026-2030. 

Arquitecta per l'ETSAB i sòcia de Bestraten Hormias Arquitectura, presideix des del 2018 la Demarcació de Barcelona del COAC. La seva trajectòria combina pràctica professional, docència i una mirada social de l'arquitectura, especialment vinculada a l'habitatge i la rehabilitació. També destaca per la seva aposta per la sostenibilitat, la innovació i el paper dels arquitectes davant dels desafiaments climàtics.

Es prega confirmació d'assistència.

La Junta de Govern sortint tanca el mandat amb una proposta de 10 mesures per afrontar l'emergència habitacional

Imatge: 
© Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)
La dificultat d’accés a l’habitatge s’ha consolidat com una de les principals preocupacions del país, amb una incidència creixent sobre la cohesió social, l’equilibri territorial i les oportunitats de desenvolupament. En els darrers anys, el desajust entre la necessitat real d’habitatge i la seva accessibilitat econòmica s’ha accentuat, en un context en què l’oferta disponible és insuficient per donar resposta a la demanda. Alhora, aquest escenari es produeix en paral·lel a l’emergència climàtica, que obliga a transformar el model edificatori i urbà per fer-lo més eficient, resilient i sostenible.

En aquest context, la Junta de Govern sortint del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya tanca el mandat amb una proposta concreta de 10 mesures per afrontar l'emergència habitacional. El decàleg s’estructura en quatre àmbits d’actuació —activar l’oferta d’habitatge, aprofitar millor el parc existent, garantir l’accés i equilibrar el mercat, i transformar el model de futur— amb l’objectiu de passar del diagnòstic a l’acció.

Aquest document és fruit de la reflexió i del treball desenvolupat per la Junta de Govern durant el mandat 2022-2026 i s’aprova en el tram final d’aquest mandat amb la voluntat de contribuir al debat públic sobre l’habitatge. Les seves propostes volen aportar una mirada de país, generar consensos i servir de base per continuar impulsant, des del COAC, solucions davant un dels principals reptes socials de Catalunya.

Amb el convenciment que la professió té un paper central en la resposta al problema, la Junta de Govern sortint deixa aquest document com a aportació institucional i com a punt de partida perquè la nova Junta de Govern pugui continuar aprofundint i desenvolupant les accions necessàries per contribuir a revertir la situació actual de l’habitatge al nostre país.

Descarrega el document amb les 10 mesures



11/06/2026
Tornar

Maria Clara Riera, primera presidenta del COAC Girona

Imatge: 
© Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)
L'arquitecta Maria Clara Riera Escalona (Cassà de la Selva, 1982) és la nova presidenta de la Demarcació de Girona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) per al mandat 2026-2030. Amb la seva elecció, es converteix en la primera dona que ocupa la presidència de la demarcació gironina des de la seva creació.

La candidatura encapçalada per Riera va ser proclamada electa el passat 28 d'abril, després de ser l'única presentada a la Demarcació de Girona. La nova Junta Directiva estarà formada també per Júlia Breiz Pellicer, com a secretària; Marc Fraguell Hernando, com a tresorer, i Joan Arnau Farràs, com a vocal. El nou equip pren el relleu de la Junta Directiva presidida per Marc Riera Guix durant els darrers vuit anys.

Maria Clara Riera ha remarcat que en la nova etapa vol reforçar la presència del Col·legi en els principals debats que afecten el territori, així com garantir que sigui la mateixa veu de l’arquitecte la que determini com fer del Col·legi un espai encara més útil i proper. «L'arquitectura té un paper fonamental en la transformació de les nostres ciutats i pobles. Volem contribuir activament a aquests debats, apropant el Col·legi a les institucions i al conjunt de la societat. Agraïm la feina de la junta anterior i agafem el relleu amb ganes d’escoltar els col·legiats i el conjunt dels arquitectes per, entre tots, construir el Col·legi que la professió necessita avui», ha assenyalat.

Pel que fa a les delegacions de la Demarcació de Girona, Jordi Moret Vayreda continuarà al capdavant de la Delegació Garrotxa-Ripollès i Dana Palmada Castells revalidarà el càrrec a la Delegació de l'Alt Empordà. Ambdues candidatures també van ser proclamades electes en ser les úniques presentades als respectius àmbits territorials.
10/06/2026
Tornar

La 3a edició del Premi Sònia Dalet reconeix els millors treballs de recerca i innovació docent en l'àmbit de l'arquitectura

Imatge: 
"El llegat arquitectònic de Le Corbusier". Ariadna Edo Sánchez

S'han fet públics els projectes guanyadors de la tercera edició del Premi Sònia Dalet de treballs de recerca a Batxillerat i innovació docent a l’ESO en l’àmbit de l’Arquitectura, convocada en el marc del programa educatiu ArquiEscola. Per segon any, la convocatòria s'ha obert a projectes d’innovació en arquitectura a l'ESO, així com a treballs de recerca de 2n de Batxillerat, de qualsevol centre d'ensenyament –públic, concertat o privat– de Catalunya.

El Premi vol homenatjar l'arquitecta Sònia Dalet, que va participar realitzant tallers d’ArquiEscola i que, malauradament, va morir d’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA) el 2020. L'objectiu de la iniciativa és fomentar l’interès entre l’alumnat de secundària i batxillerat pels treballs de recerca i investigació relacionats amb l’arquitectura i el disseny, la ciutat i l’urbanisme, el territori i el paisatge, i l’ecologia i la sostenibilitat, així com estimular les vocacions tècniques i la innovació.

A aquesta tercera convocatòria s'han presentat onze projectes, que destaquen per la seva alta qualitat i gran valor arquitectònic.

En la categoria de 2n de Batxillerat, s'ha decidit atorgar els següents premis:

1r premi:

La Transformació dels espais de l’Eixample
Àfrica Blanco i Laia Amorós
Institut Montserrat Roig, Barcelona
Import: 300€

2n premi:

El llegat arquitectònic de Le Corbusier
Ariadna Edo Sánchez
Col·legi Sant Josep, Sant Sadurní d’Anoia, Barcelona
Import: 200€

3r premi:

Disseny d’un espai públic
Lluna Vila Laín
Institut Caterina Albert, Barcelona
Import: 100€

També s’ha acordat adjudicar un accèssit:

Construcció d’una maqueta cinematogràfica: Una ciutat futurista inspirada en Metròpolis
Núria Verdaguer i Bosch
Col·legi Badalonès, Badalona. Barcelona

Pel que fa als premis Sònia Dalet en la categoria d’ESO:

1r premi:

Repensar els espais
Cinta Alegre
Institut Candelera, L’Ametlla de Mar, Baix Ebre
Import: 300€

2n premi:

Viure l’arquitectura amb els sentits
Jordi Sabater
Institut Teresa Pàmies, Barcelona
Import: 200€

L’import global dels premis és de 1.100 euros, que s’entreguen en forma de vals per destinar a material de la Cooperativa Jordi Capell. L'acte de lliurament de premis se celebrarà el divendres 23 d’octubre a la seu del COAC de Barcelona.

Setmanes d'Arquitectura
El resultat del Premi Sònia Dalet s’anuncia ara coincidint amb el final d’Arquitectura a les Aules (Setmana d’Arquitectura), en el marc de Barcelona  Capital Mundial de l’Arquitectura. Durant aquestes setmanes, un total de gairebé 11.000 alumnes de Primària i Secundària han realitzat tallers d’arquitectura. Hi han participat 129 arquitectes que han impartit més de 400 tallers en uns 120 centres educatius. Des que es va iniciar el projecte, que té la voluntat d'apropar la disciplina a infants i joves, ja hi han participat 55.000 alumnes de més de 350 centres educatius.



5/06/2026
Tornar

Pàgines