Propers Actes
Conferència "El temple de la Sagrada Família. Les...
Conferència "El temple de...
Noves formes de contractar, velles formes d’edificar. Una...
Noves formes de contractar,...
Noves mesures de protecció per als treballadors autònoms
Tot seguit resumim les principals novetats que incorpora, així com la data de la seva entrada en vigor. Consulteu també l'enllaç permanent a aquestes mesures al web de Suport Jurídic.
· S'amplia fins a un any la tarifa plana de 50 euros al mes: Els nous autònoms podran mantenir la seva tarifa plana de cotitzacions a la Seguretat Social de tan sols 50 euros al mes durant el primer any. Fins ara, aquesta quota "reduïda" de 50 euros tan sols durava sis mesos. Es manté també el sistema de reduccions progressives en la quota durant 24 mesos posteriors a l'alta.
· Es redueix de cinc a dos anys el període de temps per tornar a emprendre amb tarifa plana: La tarifa plana beneficia els nous autònoms i també als anomenats "reemprenedors", és a dir, aquells que ja van ser autònoms anteriorment. En la nova llei tan sols s'exigeix que hagin passat dos anys des que l'autònom va deixar de ser-ho, en lloc dels cinc anys actuals.
· Els accidents in itinere de l'autònom estaran coberts com a contingència professional: L'accident de treball sofert pel treballador autònom en anar o en tornar del lloc de la prestació de l'activitat econòmica o professional s'inclou en el concepte d'accident de treball.
· Els autònoms amb treballadors a càrrec podran mantenir el cobrament del 100% de la seva pensió: Si l'autònom té contractat almenys un treballador per compte d'altri, podrà mantenir la seva activitat i cobrar al mateix temps el 100% de la pensió que tingui reconeguda, sense haver de donar-se de baixa en autònoms o reduir-la.
· Es podrà canviar la base de cotització fins a quatre vegades a l'any: La nova norma eleva de dos a quatre el nombre de cops a l'any en què es pot canviar de base de cotització, perquè en certa mesura l'autònom pugui ajustar les seves cotitzacions a les variacions d’ingressos.
· L'autònom podrà donar-se d'alta i baixa en Seguretat Social fins a tres vegades a l'any: L'autònom podrà donar-se d'alta i baixa en el RETA dins de cada any natural fins a tres vegades i des del moment d'inici o de cessament en l'activitat, en lloc d'haver d'abonar la seva quota de Seguretat Social per mesos complets.
· L'autònom tindrà una nova bonificació per la contractació dels seus familiars: Si l'autònom contracta com a treballadors per compte d'altri al seu cònjuge, ascendents, descendents i altres parents per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclusivament, tindrà una bonificació durant 12 mesos del 100% en la quota empresarial a la Seguretat Social d'aquest familiar.
· Es redueixen els recàrrecs per retard en pagament de les quotes de Seguretat Social: Es redueix a la meitat, del 20 al 10%, el recàrrec que penalitza el retard en el pagament de la quota de Seguretat Social, sempre que l'autònom regularitzi la seva situació durant el mes següent.
· Noves deduccions de despeses de subministraments i manutenció: Els treballadors autònoms podran deduir despeses de subministraments i manutenció vinculats a la seva activitat. La deducció de despeses de manutenció tindrà com a requisit que aquesta es produeixi en establiments de restauració i hostaleria i s'abonin utilitzant qualsevol mitjà electrònic de pagament. Podrà ser de fins a 26,67 euros diaris si la despesa es produeix a Espanya o 48,08 euros si és a l'estranger.
· En pluriactivitat, es retornarà d'ofici l'excés de cotitzacions: L'autònom que cotitza a pluriactivitat no haurà de demanar a la Seguretat Social que li retorni l'excés de les seves cotitzacions. La devolució es farà de forma automàtica.
· Mesures de millora de la conciliació entre la vida familiar i laboral de l'autònom: S'augmenta dels 7 als 12 anys l'edat dels fills perquè l'autònom pugui sol·licitar la bonificació del 100% en la seva quota de contingències comunes. Les treballadores autònomes que hagin cessat la seva activitat per maternitat, adopció, guarda amb fins d'adopció, acolliment i tutela, i tornin a realitzar una activitat per compte propi en els 2 anys següents al cessament podran optar a la quota reduïda de 50 euros mensuals durant els 12 primers mesos (o del 80% en el cas que haguessin optat per una base superior a la mínima). La reforma elimina el requisit de substituir al treballador autònom mitjançant un contracte d'interinitat amb un aturat per gaudir d'aquesta bonificació.
· Representació dels autònoms: Les organitzacions intersectorials representatives d'autònoms i de l'economia social participaran en la detecció de necessitats, disseny, programació i difusió de l'oferta formativa per a treballadors autònoms a què fa referència la Llei 30/2015 de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral. D'altra banda, el Govern es compromet a posar en marxa en el termini d'un any el Consell del Treball Autònom.
ENTRADA EN VIGOR
En la disposició final 13a de la llei s'assenyalen dues dates per a l'entrada en vigor d'aquestes reformes:
· L'endemà de la seva publicació al BOE, és a dir, a partir del 26 d'octubre de 2017: Bonificació del 100% en quota de contingències comunes durant un any per la contractació per part de l'autònom dels seus familiars. Devolució d'ofici per part de la Seguretat Social de l'excés de cotització en les situacions de pluriactivitat Possibilitat que l'autònom continuï cobrant tota la seva pensió i segueixi en actiu si té almenys un treballador contractat. Mesures de conciliació de la vida familiar i laboral Facilitats per a la contractació per l'autònom de fills amb discapacitat Reconeixement dels accidents in itinere Accés a programes específics de formació.
· Entraran en vigor a partir de l'1 de gener de 2018: Tarifa plana de 50 euros durant un any per a nous autònoms o els que no ho eren des de fa dos anys. Extensió progressiva de les bonificacions de tarifa plana fins a 24 mesos Reducció de recàrrecs (del 20% al 10%) per retard en pagaments a la Seguretat Social fets el primer mes. L'autònom pagarà des del dia efectiu de l'alta o baixa, no el més complet. Altes i baixes fins a tres vegades a l'any Deducció de despeses de subministraments a la feina des de casa. Deducció de despeses de manutenció.
El Projecte bàsic i el Projecte d'execució en els tràmits de Llicència i Visat
Per aclarir-los, ens haurem de remetre tant a l’Annex 1 del CTE, que regula el contingut dels projectes bàsic i d’execució, com a la part vigent del Reial Decret 2512/1977 (punt 1.4, concretament), i naturalment, al Reial Decret 1000/2010 sobre visat col·legial obligatori. Així, tindrem que:
- El projecte bàsic és la fase del treball que defineix les característiques generals de l’obra i les seves prestacions mitjançant l’adopció i justificació de solucions concretes. El seu contingut és suficient per sol·licitar la llicència municipal d’obres, les concessions o altres autoritzacions administratives, però insuficient per iniciar la construcció de l’edifici. Encara que el seu contingut no permeti verificar totes les condicions que exigeix el Codi Tècnic de l’Edificació (CTE), defineix las prestacions que l’edifici projectat ha de proporcionar per complir les exigències bàsiques.
- El projecte d’execució és la fase del treball que desenvolupa el projecte bàsic i defineix l’obra en la seva totalitat sense que en ell puguin rebaixar-se les prestacions declarades en el bàsic, ni alterar-se els usos i condicions sota les que, en el seu cas, es varen atorgar la llicència municipal d’obres o les concessions i altres autoritzacions administratives, llevat en aspectes legalitzables. Fa una determinació completa de detalls i especificacions de tots els materials, elements, sistemes constructius i equips, definint l’obra en la seva totalitat. El projecte d’execució inclou els projectes parcials o altres documents tècnics que, en el seu cas, l’hagin de desenvolupar o completar, els quals s’integraran en el projecte com a documents diferenciats sota la coordinació del projectista. El seu contingut és el necessari per a la realització de les obres, comptant amb el preceptiu visat col·legial i la llicència corresponent.
- És obligatori visar el projecte d’execució d’edificació i el certificat final d’obra d’edificació. A aquests efectes, s’entendrà per edificació el previst a l’article 2.1 de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’Ordenació de l’Edificació (LOE). L'obligació de visat afecta a aquelles obres que requereixin projecte d’acord amb l’article 2.2 de dita llei. Pots consultar la càpsula de la FormaTecA sobre les obres subjectes a la LOE i les obligacions del projectista (cal estar loginat).
Per tant, no és obligatori visar el projecte bàsic, si bé es pot visar si el client ho demana, i el projecte d’execució serà de visat obligatori quan es tracti d’una obra d’edificació que requereixi projecte de conformitat amb el que regula l’article 2.2 de la LOE.
Nueva normativa sobre la utilización de materiales naturales excavados
Esta orden completa la normativa existente hasta el momento en cuanto a la producción y gestión de residuos de la construcción y demolición, ya que hasta ahora no estaban establecidos los procedimientos para poder acreditar la reutilización y valorización de estas tierras fuera de la obra donde se producen.
Así, a través de esta normativa, que entrará en vigor el próximo 2 de enero de 2018, establece el marco legal que deberán completar las comunidades autónomas cuando los residuos de obras de construcción y demolición se quieran utilizar en obras diferentes a las que hayan generado los residuos.
Clica aquí para acceder al texto legal
Clica aquí para acceder al resumen elaborado por la OCT
La Orden APM/1007/2017 completa la normativa siguiente:
· Ley 10/1998 de Residuos
· RD 105/2008 de valoritzaci ó de residuos
· Decreto 89/2010, por el que se aprueba el Programa de gestión de residuos de la construcción de Cataluña (PROGROC), se regula la producción y gestión de los residuos de la construcción y demolición y el canon sobre la deposicin controlada de residuos de la construcción.
Nuevas medidas de protección para los trabajadores autónomos
Se amplía hasta un año la Tarifa plana de 50 euros al mes para autónomos: Los nuevos autónomos podrán mantener su tarifa plana de cotizaciones a la Seguridad Social de tan solo 50 euros al mes durante el primer año. Hasta ahora, esta “cuota reducida” de 50 euros tan solo duraba seis meses. Se mantiene también el sistema de reducciones progresivas en la cuota durante 24 meses posteriores al alta.
Se reduce de cinco a dos años el periodo de tiempo para volver a emprender con tarifa plana: La tarifa plana beneficia a los nuevos autónomos y también a los llamados “reemprendedores”, es decir, aquellos que ya fueron autónomos anteriormente. En la nueva ley tan solo se exige que hayan pasado dos años desde que el autónomo dejó de serlo, en lugar de los cinco años actuales.
Los accidentes in itinere del autónomo estarán cubiertos como contingencia profesional: El accidente de trabajo el sufrido por el trabajador autónomo al ir o al volver del lugar de la prestación de la actividad económica o profesional se incluye en el concepto de “accidente de trabajo”.
Los autónomos con trabajadores a su cargo podrán mantener el cobro del 100% de su pensión: Si el autónomo tiene contratado al menos a un trabajador por cuenta ajena, podrá mantener su actividad y cobrar al mismo tiempo el 100% de la pensión que tenga reconocida, sin tener que darse de baja en autónomos o reducirla.
Se podrá cambiar la base de cotización hasta cuatro veces al año: La nueva norma eleva de dos a cuatro el número de veces al año en que puede cambiarse de base de cotización, para que en cierta medida el autónomo pueda ajustar sus cotizaciones a las variaciones de ingresos.
El autónomo podrá darse de alta y baja en Seguridad Social hasta tres veces al año: El autónomo podrá darse de alta y baja en el RETA dentro de cada año natural hasta tres veces y desde el momento de inicio o de cese en la actividad, en lugar de tener que abonar su cuota de Seguridad Social por meses completos.
El autónomo tendrá una nueva bonificación para la contratación de sus familiares: Si el autónomo contrata como trabajadores por cuenta ajena a su cónyuge, ascendientes, descendientes y demás parientes por consanguinidad o afinidad, hasta el segundo grado inclusive, tendrá una bonificación durante 12 meses del 100% en la cuota empresarial a la Seguridad Social de ese familiar.
Se reducen los recargos por retraso en pago de las cuotas de Seguridad Social: Se reduce a la mitad, del 20 al 10%, el recargo que penaliza el retraso en el pago de la cuota de Seguridad Social, siempre y cuando el autónomo regularice su situación durante el mes siguiente.
Nuevas deducciones de gastos de suministros y manutención: Los trabajadores autónomos van a poder deducirse gastos de suministros y manutención vinculados a su actividad. La deducción de gastos de manutención tendrá como requisito que ésta se produzca en establecimientos de restauración y hostelería y se abonen utilizando cualquier medio electrónico de pago. Podrá ser de hasta 26,67 euros diarios si el gasto se produce en España o 48,08 euros si es en el extranjero.
En pluriactividad, se devolverá de oficio el exceso de cotizaciones: El autónomo que cotiza en pluriactividad no tendrá que pedir a la Seguridad Social que le devuelva el exceso de sus cotizaciones. La devolución se hará de forma automática.
Medidas de mejora de la conciliación entre la vida familiar y laboral del autónomo: Se aumenta de los siete a los doce años la edad de los hijos, para que el autónomo pueda solicitar la bonificación del 100% en su cuota de contingencias comunes. Las trabajadoras autónomas que, habiendo cesado su actividad por maternidad, adopción, guarda con fines de adopción, acogimiento y tutela, vuelvan a realizar una actividad por cuenta propia en los 2 años siguientes al cese podrán optar a la cuota reducida de 50 euros mensuales durante los 12 primeros meses (o del 80% en caso de que hubiesen optado por una base superior a la mínima). La reforma elimina el requisito de sustituir al trabajador autónomo mediante un contrato de interinidad con un desempleado para disfrutar de esta bonificación.
Representación de los autónomos: Las organizaciones intersectoriales representativas de autónomos y de la economía social participarán en la detección de necesidades, diseño, programación y difusión de la oferta formativa para trabajadores autónomos a que hace referencia la Ley 30/2015 de 9 de septiembre, por la que se regula el Sistema de Formación Profesional para el Empleo en el ámbito laboral.
Por otro lado, el Gobierno se compromete a poner en marcha en el plazo de un año el Consejo del Trabajo Autónomo.
ENTRADA EN VIGOR
En la disposición final 13ª de la ley se señalan dos fechas para la entrada en vigor de estas reformas:
Al día siguiente de su publicación en el BOE, es decir, a partir del 26 de octubre de 2017: Bonificación del 100% en cuota de contingencias comunes durante un año por la contratación por parte del autónomo de sus familiares, devolución de oficio por parte de la Seguridad Social del exceso de cotización en las situaciones de pluriactividad, posibilidad de que el autónomo continúe cobrando toda su pensión y siga en activo si tiene al menos un trabajador contratado, medidas de conciliación de la vida familiar y laboral, facilidades para la contratación por el autónomo de hijos con discapacidad, reconocimiento de los accidentes in itinere, acceso a programas específicos de formación.
A partir del 1 de enero de 2018: Tarifa plana de 50 euros durante un año para nuevos autónomos o los que no lo eran desde hace dos años, extensión progresiva de las bonificaciones de tarifa plana hasta 24 meses, reducción de recargos (del 20% al 10%) por retraso en pagos a la Seguridad Social hechos el primer mes, el autónomo pagará desde el día efectivo del alta o baja, no el mes completo, altas y bajas hasta tres veces al año, deducción de gastos de suministros en el trabajo desde casa, deducción de gastos de manutención.



