Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general
La Sagrera

El COAC impugna la licitació del projecte d'arquitectura de la Sagrera

Imatge: 
© evarujo (Creative Commons)

El Col·legi aposta per la convocatòria d'un concurs d'idees amb intervenció de jurat a dues voltes que destaqui i valori el paper públic de l'arquitectura, prioritzant la qualitat arquitectònica abans de res.

El COAC ha presentat, amb data 2 d’octubre, una reclamació davant el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals contra la licitació per a la redacció del projecte d’arquitectura i instal·lacions de l’estació de la Sagrera, Barcelona, convocada per Adif – Alta Velocitat, ja que considera, entre d'altres, que el procediment d’adjudicació no garanteix la qualitat i servei de la creació arquitectònica.

Interès públic del projecte

La futura estació de la Sagrera es convertirà en un edifici especialment rellevant, donada la seva importància i extraordinària dimensió inserida en un entorn i paisatge urbà fràgil; el paper de transformador i catalitzador de la renovació urbana que ha de desenvolupar; i el seu caràcter simbòlic de "porta ferroviària" i node intermodal central de la ciutat de Barcelona.

Tot plegat fa que sigui del tot indiscutible l’interès públic de la licitació que ara es convoca, i la necessitat de tenir especial cura de tot un seguit de qüestions que la directiva europea vigent recull quan diu: "la creació arquitectònica, la qualitat de les construccions, la seva inserció harmoniosa a l'entorn, el respecte dels paisatges naturals i urbans, així com del patrimoni col·lectiu i privat, revesteixen un interès públic".

Motius de la impugnació

El Col·legi entén que el procediment d'adjudicació utilitzat per Adif vulnera l'interès públic general, ja que no incorpora instruments suficients per valorar i seleccionar la proposta que garanteixi la qualitat de la "creació arquitectònica", la seva "inserció harmoniosa en l'entorn  i el respecte al paisatge urbà". Així mateix, tampoc defensa el caràcter específic del servei arquitectònic i el foment de la qualitat arquitectònica recollit en la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública quan diu que en la selecció de l'oferta més avantatjosa en els processos de licitació dels contractes públics i en la valoració de la relació qualitat-preu es pugui donar prioritat a la qualitat.

Malgrat que la Directiva del 2014 no es troba transposada al dret nacional i, per tant, no és una norma directament aplicable, això no és inconvenient perquè els òrgans de contractació segueixin l'esperit del legislador comunitari i apliquin les recomanacions de la normativa europea.

Altres qüestions impugnades

Per un altre costat, s'han impugnat aspectes que es considera que no s'ajusten al dret, com per exemple la solvència —financera i tècnica—, que es considera desproporcionada. Així mateix, en la reclamació també s'ha manifestat el desacord a l'alta valoració de l'oferta econòmica i a la presentació de garantia provisional, entre d'altres.

Impacte en premsa

· La Vanguardia. 6 d'octubre de 2015.
· LaVanguardia.es. 6 d'octubre de 2015.
· BTV. 6 d'octubre de 2015.
· Cadena Ser. 6 d'octubre de 2015.
· Informatius Catalunya Ràdio (minut 33:30). 6 d'octubre de 2015.

2/10/2015
Tornar