Propers Actes
Arquivolta Cadaqués: Correa&Milà, mestres i alumnes
Arquivolta Cadaqués: Correa&...
Reus Ocult. 10 anys, 10 mirades
Reus Ocult. 10 anys, 10 mirades
Presentació dels nous concursos d’habitatge de la...
Presentació dels nous concursos...
Presentació virtual: "Agustí Bartlett, l’arquitecte...
Presentació virtual: "...
H ARQUITECTES, 2a conferència 'Margarita Brender&...
H ARQUITECTES, 2a conferència &...
Docents i arquitectes dibuixen conjuntament el futur dels nous espais d'aprenentatge
La millora metodològica i didàctica als centres docents és una qüestió que és damunt la taula els últims anys, però ara ja no és cosa només dels mestres. Així va quedar demostrat el passat divendres 15 de març quan la sala del Paranimf de la Universitat de Barcelona va omplir-se amb docents i arquitectes per a la jornada ‘Nous espais, nous aprenentatges’, organitzada pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, la Fundació Bofill i el Departament d’Educació.
Com hem de transformar les escoles i els instituts? Com podem afavorir l’aprenentatge a través dels espais educatius? Com han de ser les aules del futur? Quin potencial tenen els edificis i quins reptes plantejarà transformar-los? Aquestes i moltes altres qüestions es van abordar en un matí de ponències i tallers, enllaçats i presentats per Sandra Bestraten, presidenta de la demarcació de Barcelona del COAC, que són només el punt de partida d’un intens treball que comença ara per crear els nous espais d’aprenentatge.
I en aquest sentit es va posicionar el conseller d’Educació, Josep Bargalló, que va reivindicar l’arquitectura revolucionària del GATCPAC per reclamar la creació de “nous dissenys que trenquin amb la rigidesa dels espais i s’obrin a la polivalència per fer una arquitectura educativa més versàtil”. Una arquitectura capaç de transformar els espais, però “feta sempre a partir de criteris estrictament pedagògics”.
Durant la primera part de la jornada es van presentar tres casos d’èxit, com l’Escola La Mirada amb els arquitectes Jordi Adell i Júlia Nabona; l’Escola Farigola del Clot amb l’equip mayorga + fontana arquitectes o l’Escola Lola Anglada amb el projecte Smart Classroom de la UOC, que gràcies a la col·laboració entre equips docents i arquitectes, han transformat els seus espais per adaptar-los als seus projectes educatius. Tres projectes que van reforçar la tesi de Fanny Figueras, docent de l’IES Moisès Broggi, que prèviament havia exposat la importància d’afavorir l’aprenentatge a través dels espais educatius.
Però més enllà dels casos que ja s’han posat en pràctica, com es pot dur a terme un canvi real i generalitzat al territori? En tres espais paral·lels, el proper de mig miler d’asssistents a la jornada van debatre i generar idees per establir ‘Nous criteris de construcció’, per a la ‘Transformació dels centres educatius’ o per a la creació de les ‘Aules de futur i noves tecnologies’. Uns tallers que van permetre posar de relleu les necessitats dels centres i els docents per transformar l’espai i les possibles solucions dels arquitectes.
El COAC, un agent implicat
L’aprovació de la Llei de l'Arquitectura del 2017 preveu la promoció de l’arquitectura a les escoles i des d’aleshores, un dels objectius del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya és apropar aquesta disciplina a les aules. Que col·lectius com els arquitectes i els docents puguin cooperar per millorar els entorns educatius genera sinergies que, tal com va remarcar la degana del COAC, Assumpció Puig, en la cloenda de la jornada, “tenen un gran valor”. Puig també va remarcar que “som conscients de la importància que els espais educatius tenen en el procés d’aprenentatge d’infants i joves, i creiem fermament que el nostre col·lectiu pot aportar expertesa en aquest àmbit per millorar-los”. Isabel Vilaseca, presidenta de la Fundació Jaume Bofill, i Josep Gonzàlez-Cambray, director general de Centres Públics del Departament d'Educació, van tancar també la jornada.
A banda d’aquesta col·laboració amb el Departament d’Educació i la Fundació Jaume Bofill, el COAC també ha impulsat altres iniciatives en el món educatiu, com el programa educatiu ‘ArquiEscola’, un projecte curricular i transversal a totes les matèries per apropar l'arquitectura a partir de les noves estratègiques pedagògiques d'ensenyament significatiu i treball per projectes. Un programa que s’està posant a prova mitjançant les experiències amb diverses escoles del projecte Aliances Magnet. També són prova del compromís del COAC amb la transformació educativa els tallers que impartiran arquitectes en centres educatius del programa ‘Arquitectura a les Aules’ de la Setmana d’Arquitectura.
Ets arquitecte/a expert en el camp educatiu? Revisa els teus perfils de la Borsa de Treball!
La Borsa de Treball del COAC ha incorporat dos nous perfil professional a la seva plataforma per aquells arquitectes que vulguin destacar en el seu perfil que són experts en arquitectura i educació o en intervencions en centres educatius. Per tal de registrar-ho, cal seguir els següents passos:
· Entrar a la Borsa de Treball com a arquitecte col·legiat
· Accedir a 'El meu perfil'
· Clicar a 'Filtres/Preferències'
· Seleccionar una de les opcions: 'ArquiEscola - Taller d'Arquitectura' o 'Intervenció en centres educatius'
Acte organitzat conjuntament amb:
Amb el suport de:
Els vídeos de la jornada: | ||||
Reptes dels nous espais, Josep Bargalló, conseller d'Educació Veure el vídeo | Com podem afavorir l'aprenentatge a través dels espais educatius? Fanny Figueras, professora de l'IES Moisès Broggi Veure el vídeo | |||
Banc d'experiències | Taller: nous criteris de construcció Veure el vídeo | |||
Taller: Transformació dels centres educatius Veure el vídeo | Taller: Aules de futur i noves tecnologies Veure el vídeo | |||
Cloenda - Conclusions dels tallers - Assumpció Puig, degana del COAC - Isabel Vilaseca, presidenta de la Fundació Bofill - Josep Gonzàlez-Cambray, director general de centres públics del Departament d'Educació Veure el vídeo |